Arbetsförmedlingen borde satsa i Botkyrka, inte spara

Namnlös
Faksimil från Södra Sidan nummer 14 2016

I dagarna gick Arbetsförmedlingen ut med en ny plan för Södertörnskommunerna: att öppna ett nytt kontor i Flemingsberg, men ersätta dagens Hallundakontor med endast en mindre enhet med inriktning på nyanlända i Alby. Det tycker Vänsterpartiet Botkyrka inte duger.

Mats Einarsson (V) och Fredrik Andersson (V) skriver i veckans nummer av Södra Sidan:

”- Blir Arbetsförmedlingens plan att stänga Hallundakontoret verklighet, är risken stor att invånarna i Norsborg, Hallunda, Alby och Fittja kommer få sämre chanser till utbildning och jobb.
Arbetsförmedlingen borde satsa i Botkyrka, inte skära ner. Verksamhet riktad till nyanlända är klart behövligt, men inte tillräckligt. Den bör utan problem kunna kombineras med samhällsservice som når alla de medborgare som behöver Arbetsförmedlingens stöd.
Vi hoppas att Arbetsförmedlingen tänker om och behåller en fullvärdig verksamhet i Hallunda eller någon av grannstadsdelarna. Vi Botkyrkabor behöver Arbetsförmedlingen.”

Läs hela insändaren på sidan 16: https://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/14473