Insamling

Första maj i bilder

Igår firades arbetarrörelsens högtidsdag i Stockholm med en stor demonstration som gick mellan Medborgarplatsen och Kungsträdgården. 12 500 personer beräknas ha deltagit i tåget, och ytterligare ett par tusen anslöt i Kungsträdgården. Nedan samlas bilder främst från Vänsterpartiet Botkyrkas del av tåget. Vänsterpartiet firar 100 år i år och vi uppmärksammade jubiléet med tidstypiska kläder och genom att återskapa banderollen som användes vid 1917 års första maj-firande.

Du hittar även bilder i albumet på vår Facebook-sida.

1 maj inleddes vid La Mano-monumentet på Katarinavägen. Där mindes vi de Spanienfrivilliga. Foto: Samuel Scherman.

Samling på Medborgarplatsen. Foto: Mats Einarsson.

På Medborgarplatsen. Jenny och Fredrik. Foto: Mats Einarsson.

På Medborgarplatsen. Hampus och Amra med jubileumsbanderollen. Foto: Mats Einarsson.

Det fanns många kulturinslag i samband med demonstrationen. Här syns bland annat vår medlem Erik Persson från Storvreten, med saxofon. Foto: Håkan Persson.

Avmarsch från Medborgarplatsen. I förgrunden till vänster syns Pia Carlson (med plakatet) och Folke Olsson. Foto: Mats Einarsson.

I demonstrationen. Vid banderollen syns Jenny, Monica och Fredrik. Strax bakom Marit och Pia. Foto: Mats Einarsson.

Botkyrka-sektionen. Foto: Hampus Byström

I demonstrationen. Jubileumsbanderollen på avstånd. Foto: Mats Einarsson.

I demonstrationen. Foto: Mats Einarsson.

I demonstrationen. Jenny, Hampus, Amra och Fredrik. Foto: Samuel Scherman.

Demonstrationståget. Vår banderoll i bakgrunden. Foto: Samuel Scherman.

Jenny, Hampus, Amra, Pia och Fredrik klädde sig i gammaldags stil för att uppmärksamma 100-årsjubiléet. Foto: Samuel Scherman.

Framme i Kungsträdgården.

Anna Kristoffersson från Vänsterpartiet Botkyrka gjorde en utmärkt insats som medlemsvärvare. Foto: Hampus Byström.

Christina Höj Larsen, riksdagsledamot för Vänsterpartiet, var huvudtalare i Kungsträdgården. Foto: Vänsterpartiet Storstockholm.