Vänsterpartiet vill stoppa nedläggning av öppen förskola

Vänsterpartiet har ställt krav till regeringen om mer pengar till välfärden – något som nyligen resulterade i ett besked om fem extra miljarder till kommunerna. Nu kräver Vänsterpartiet i Botkyrka att delar av de cirka 32 miljoner kronor som tillfaller Botkyrka kommun ska användas till att stoppa den planerade nedläggningen av den öppna förskolan i Alby.

Nyligen informerades socialnämndens ledamöter om att den S-ledda högermajoriteten i Botkyrka planerar att lägga ner den öppna förskolan i Alby och istället hänvisa barn och föräldrar till Fittja. Åtgärden beräknas ”spara” kommunen cirka 700 000 kr/år när den är helt genomförd. Beskedet kom dagen efter att regeringen meddelat att man delvis går Vänsterpartiet till mötes genom att dela ut 5 extra miljarder till välfärden, varav cirka 32 miljoner kronor tillfaller Botkyrka kommun.*

Nu kräver Vänsterpartiet i Botkyrka att pengarna används och att den planerade nedläggningen av den öppna förskolan i Alby stoppas. Vänsterpartiet vill även att majoriteten i Botkyrka drar i nödbromsen även vad gäller flera andra nedskärningar som planeras.

– De omfattande nedskärningar i välfärden runt om i landet är en direkt konsekvens av regeringens politik.** Nu har regeringen och de övriga januaripartierna (C och L) lyckligtvis fått kalla fötter och delat ut mer pengar efter påtryckningar från bland annat Vänsterpartiet, säger Mats Einarsson, gruppledare för Vänsterpartiet i Botkyrka och ledamot i socialnämnden.

– Nu är det den politiska ledningen i Botkyrkas ansvar att se till så att pengarna når fram och stoppar flera av de försämringar som den S-ledda högermajoriteten har föreslagit. Att majoriteten fortsätter att lägga förslag om nedskärningar gör oss dock oroliga, fortsätter Mats Einarsson.

Det är inte bara den öppna förskolan som hotats av majoriteten den senaste tiden. Nyligen presenterades förslag om att antalet förskoletimmar för barn till arbetslösa och föräldralediga ska dras ner. Även detta vill Vänsterpartiet i Botkyrka stoppa.

Vidare har majoriteten lagt förslag om en allmän nedskärning på vård- och omsorg motsvarande cirka 8 miljoner kronor, nedskärning av antalet korttidsplatser i äldreomsorgen, avskaffad tjänst som demenssjuksköterska och nedskärningar i skolan för mångmiljonbelopp för att nämna några exempel.

Vänsterpartiet vill att den S-ledda högermajoriteten i Botkyrka skyndsamt redovisar hur man tänker sig att det ekonomiska tillskottet ska användas.

* Idag onsdag kom även beskedet att Vänsterpartiet i förhandling med Moderaterna och Kristdemokraterna ser ut att kunna få igenom ytterligare 2,5 miljarder kronor.

** Notera att regeringen samtidigt sänkt skatten kraftigt för alla som tjänar över 61 000 kr i månaden, något som kostade staten cirka 6 miljarder kronor.