Vi fördömer attackerna på det kurdiska folket!

Natten till måndagen den 14 september utfördes ett bombattentat mot Anatoliska kurdiska föreningens lokaler i Fittja. Vem som är skyldig vet vi inte än, men det är omöjligt att bortse från ett sannolikt samband med de attacker som nu riktas mot kurder, framförallt i Turkiet, men även i flera europeiska länder. I Turkiet har Erdoğan släppt loss en terrorvåg mot kurder i allmänhet och vänsterpartiet HDP i synnerhet. Turkisk militär bombar de kurdiska styrkor som bekämpar Daesh/ISIS och försvarar de befriade områdena i Syrien. I går, den 13 september demonstrerade hundratals fascister från De Grå Vargarna i Stockholm. En kvinnlig motdemonstrant misshandlades av fascisterna. I Hannover knivhöggs i lördags en kurdisk man av en högerextremist.

Vänsterpartiet Botkyrka fördömer den turkiska AKP-regimens attacker mot kurderna och den breda vänstern i Turkiet. De utgör grova angrepp på demokratin och de mänskliga rättigheterna. Vi fördömer det fega attentatet mot Anatoliska kurdiska föreningen i Fittja och vi har beslutat att skänka 1 000 kr till föreningen som ett litet bidrag till reparationerna. Vi uppmanar alla Botkyrkabor – oavsett bakgrund – att slå vakt om lugnet och sammanhållningen i vårt samhälle.

För demokratin, för de mänskliga rättigheterna, för freden!

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Botkyrkas medlemsmöte 14 september 2015