Sveriges största 1 maj – välkommen att gå med Vänsterpartiet Botkyrka

Fira Första maj med Vänsterpartiet, Ung Vänster och Vänsterns Studentförbund (VSF) i Stockholm. Vi lovar inte bra väder, men prognoserna visar på 12-15 grader och växlande molninghet. Vi utlovar däremot ett 1 maj-firande utan like i Sverige.

På Medborgarplatsen samlas vi sedan för demonstration kl 12.00. Där blir det bla underhållning med Kreti och Pleti samt tal av Svenska Afghanistankommittén, Nätverket Välfärd utan vinst, Elias Efvergren (VSF), Karina Bråth (Ung Vänster), Karin Rågsjö och Håkan Jörnehed (V). Avmarchen från Medborgarplatsen är kl 13.00. Buss kommer att finnas för de som inte orkar/kan/vill ta sig på egen hand från Medborgarplatsen till Kungsträdgården.

Kungsträdgården är demonstrationens slutmål efter att vi gått över Slussen och Gamla Stan. Där börjar programmet redan kl 13.00 med underhållning med grupperna Glappkontakt och från ca kl 13.45 med It´s a boy. Konfrencier är Åsa Hagelstedt som mellan låtarna styr demonstrationståget in i parken när de anländer vid ca kl 14.00. Det kommer också att finnas en uppsjö av utställare på plats i torgstånden i parken. Talare i Kungsträdgården är Elin Melander, VSF:s förbundsordförande, Johanna Granbom, ordförande för Ung Vänster Storstockholm, Seluah Alsaati, Ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm, Jenny Bengtsson, ordförande för Hotell- & Restaurangfackets avd 2 Stockholm-Gotland och Jonas Sjöstedt, partiordförande för Vänsterpartiet ca kl 14.00. Dagen avslutas med underhållning med Internationalen och därefter Alexis Weak.

Vänsterpartiet Botkyrka kommer att ha en egen sektion i tåget. Du hittar oss på medborgarplatsen, där vi samlas klockan 12.00!

Manifestation vid La Mano

På morgonen träffas vi vid La Mano (Katarinavägen 15, T-Slussen) kl 09.30 och minns de Spanienfrivilligas kamp för demokrati och mot fascismen. Många svenskar deltog och flera stupade i Spanien. Detta minns vi tillsammans med den breda svenska arbetarrörelsen. Jonas Sjöstedt talar för Vänsterpartiet (kl 9.55) och Nora Linnros för Ung Vänster (kl 10.05). Hela programmet hittar du i kalendariet här.

Varmt välkomna att fira 1 maj med oss!